dinsdag 12 april 2011

Alweer een korte week



We wisten al wat ons deze week te wachten stond. Het zou weer een korte week worden (de mensen staakten vrijdag omdat het leven te duur wordt) in dezelfde klas als vorige week.

Zo ging het er aan toe in CE1:
Maandag kwam de leerkracht een hele dag naar school. Echt een wonder. De leerkracht bereid hier echt niet veel voor. Iedere dag lezen de leerlingen op dezelfde manier, iedere dag komen dezelfde soort cijferoefeningen aan het bord. Geen wonder dat de leerlingen niet gemotiveerd zijn.
Tijdens de lectuurles op maandag nam Phoebe een groepje leerlingen mee naar buiten om te lezen. De kinderen waren echt bang en zagen dit als een straf.
Phoebe zag een weroles over de boom en over geschiedenis. Beide lessen duurden 10 minuten.
Maandag wist de leerkracht al te zeggen dat ze dinsdagvoormiddag niet aanwezig zou zijn. Phoebe moest dus maar haar plan trekken, zonder lesonderwerpen natuurlijk. Ze gaf wiskundeles (andere oefeningen dan de gewone), muziekles, tekenen. Het was enorm moeilijk om de kinderen stil te krijgen. Ze kreeg meermaals aanbiedingen om les te krijgen in het slaan van leerlingen.
Tot Phoebes grote verrassing wist de leerkracht in de namiddag te zeggen dat ze woensdag de hele dag afwezig zou zijn omdat ze moet studeren voor een examen dat ze heeft op zondag. Phoebe was wat verwonderd, maar vroeg toch lesonderwerpen. Dit was wat ze kreeg: Je moet een beetje lezen, een beetje wiskunde doen, een beetje zingen en tekenen. Toen ze vroeg welk onderwerp van wiskunde behandeld kon worden, zei de leerkracht: doe een boek open en schrijf enkele oefeningen aan het bord. Dit is duidelijk…
De woensdag vertrok Phoebe met een bang hartje naar school. Gewapend met een beloningsysteem en tonnen geduld ging z de klas binnen. Wonder boven wonder was de voormiddag perfect. De leerlingen waren stil, ze werkten goed mee en bleven braaf. Het beloningsysteem werkt dus wel. Zelfs de directeur die even kwam kijken was onder de indruk.
De namiddag verliep wat minder goed. De leerlingen maakten er echt een zootje van. Gelukkig volgde het lange weekend.

Zo ging het eraan toe in CE2:
De lectuurlessen mag Heleen nog altijd blijven geven. Haar mentor vindt de zaken die ze eraan toevoegt goed en ze denkt dat hij dit later ook nog wel zal doen als ze niet meer in de klas is.
Heleen liet de kinderen hun vlinder ook versieren. Er waren wel veel leerlingen die geen vlinder meer hadden. Heleen vertelde dat ze dan maar met twee hun vlinder moesten versieren en daar hadden ze geen enkel probleem mee. Ze dacht dat ze daar en groot probleem van gingen maken, maar dat was zeker het geval niet. Achteraf toonden ze allemaal zo fier als een gieter hoe mooi hun vlinder wel geworden was. Heleen heeft er dan ook een lange slinger van gemaakt die nu in de klas hangt.
Heleen bereidde ook een les ‘observation’ voor over de vlieg. Ze was echt heel tevreden over haar les, want het ging echt heel vlot. De leerlingen waren heel aandachtig en werkten erg goed mee. Haar mentor zei achteraf de woorden ‘formidable’ en dat geeft toch echt een heel goed gevoel om de dag mee af te sluiten.
Niet enkel Phoebe haar mentor, maar ook deze van Heleen ging ‘eventjes’ weg uit de klas. Heleen had juist haar voorbereidde les gegeven en dan ging hij weg. Heleen moest dan dus zomaar even ter plaatste iets gaan verzinnen om de leerlingen bezig te houden. Flexibel zijn is iets dat je hier zeker goed leert!

Naast het lesgeven deden we uiteraard nog andere dingen. We hadden dan ook een weekend dat vier dagen duurde. De woensdagavond gingen we naar cinema Neerwayah. Je betaalt er 1000CFA (€1,5) voor een film, die in BelgiĆ« uiteraard al lang op DVD uit is. Popcorn hadden we niet, een quasi lege, geacclimatiseerde zaal was er wel. We zagen de film Machete (echt een vrouwenfilm ;P) samen met Said, onze Afrikaanse vriend.
Donderdag gingen we bij Said, nog steeds onze vriend, koken (lees: pot op gasvuurtje= festivalgevoel). We maakten wortelpuree met gehakt! Zooo lekker om eens geen rijst te moeten eten. Natuurlijk maakten we ook een dessertje. De chocoladepudding met aardbeien smaakten ons heerlijk!
Vrijdag maakten we wat tijd om schoolwerk te doen.
In het weekend gingen we met Pelle (onze Zweedse vriend) zwemmen. Voor hem om zijn laatste weekend te vieren, voor ons om onze twee maanden te vieren.
We kregen ook nog de kans om naar een deftige film te kijken bij Pelle. We zagen “up” (Heleen helemaal, Phoebe half). Het was wel veel te warm door de elektriciteit die het niet deed.

Wist je dat:
- We ondertussen al drie regenbuitjes gehad hebben?
- We geen boter meer krijgen voor ons stokbrood omdat die uit Ivoorkust komt?
- De elektriciteit hier meer niet dan wel werkt de laatste tijd?
- Mangoconfituur verkiezen boven sinaasappelconfituur?
- De mango’s naar zeep smaken als ze nog geen ‘pluie de mangue’ hebben gehad?
- We het hier nog altijd leuk vinden (en er stiekem tegen opzien om binnenkort naar huis te vertrekken?)
- We graag paaseitjes willen?
- De leerlingen in de speeltijd overal mogen spelen, straat inbegrepen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten