Dag iedereen!
Vorige week hadden ook wij eindelijk toetsenweek. Door de staking werd deze week veel verschoven en was de datum nooit zeker, maar het is er dus toch van gekomen.
Hoe gaat deze toetsenweek in zijn werk?
De leerlingen hebben een ‘cahier de composition’. Daar stonden nu al de toetsen in van het eerste semester. De schriftjes worden uitgedeeld, de opgaven komen aan het bord. De opdrachten zijn trouwens opgelegd door de overheid.
Bij Heleen kregen de leerlingen de ene toets na de andere. Bij Phoebe werden de toetsen ondertussen verbeterd en zaten de leerlingen nog wat voor te bereiden voor een volgende test. Bij het verbeteren van de testen stellen we ons toch wel wat vragen.
Zo waren punten boven 0 voor dictee eerder een uitzondering. Door de fouten die we zagen, werd het snel duidelijk dat de leerlingen de tekst eigenlijk helemaal niet begrijpen en gewoon behoorlijk fonetisch schrijven. Verschil tussen c’est, ses, ces was er dan ook niet te bespeuren.
Ook de opgave ‘dessin’ is een beetje raar. De kinderen moesten iets tekenen dat ze al kunnen tekenen van de eerste klas. Kwestie van op het niveau van de leerlingen te werken…
De testweek (die een week zou duren) nam uiteindelijk 3 dagen in beslag (punten verwerken tijdens de les inbegrepen).
Vrijdag vielen we van de ene verbazing in de andere. Het begon ’s ochtends met de leerkrachten die precies niet veel zin hadden om les te geven. Doordat we in het weekend de borden zouden herschilderen, besloten de leerkrachten dat de leerlingen alvast konden beginnen met de borden af te schuren. De speelplaats liep vol vuile kinderen, afschuren met water is namelijk geen goed idee, zeker niet als de verf gemengd was met benzine.
Terwijl de leerkrachten een gezellig koffiekletsje hielden, zorgden wij ervoor dat de 400 leerlingen enkel de borden afschuurden en niet de tafel, zichzelf of andere slachtoffers.
Een grotere verbazing kwam er in de namiddag. We kwamen toe op een nog rustige school. De leerlingen van Phoebe moesten niet komen, haar mentor had buikpijn. Andere mentoren waren er ook niet te bespeuren. De leerlingen van Heleen waren wel voorbereid op de afwezigheid en moesten de namiddag vullen met ‘leren’.
De enige mentor die er wel was, vertrok om post rond te brengen.
Heleen vond leren maar een beetje saai, dus hield een educatieve quiz. Ondertussen hield Phoebe de andere leerlingen buiten een beetje bezig.
Vorige week hadden ook wij eindelijk toetsenweek. Door de staking werd deze week veel verschoven en was de datum nooit zeker, maar het is er dus toch van gekomen.
Hoe gaat deze toetsenweek in zijn werk?
De leerlingen hebben een ‘cahier de composition’. Daar stonden nu al de toetsen in van het eerste semester. De schriftjes worden uitgedeeld, de opgaven komen aan het bord. De opdrachten zijn trouwens opgelegd door de overheid.
Bij Heleen kregen de leerlingen de ene toets na de andere. Bij Phoebe werden de toetsen ondertussen verbeterd en zaten de leerlingen nog wat voor te bereiden voor een volgende test. Bij het verbeteren van de testen stellen we ons toch wel wat vragen.
Zo waren punten boven 0 voor dictee eerder een uitzondering. Door de fouten die we zagen, werd het snel duidelijk dat de leerlingen de tekst eigenlijk helemaal niet begrijpen en gewoon behoorlijk fonetisch schrijven. Verschil tussen c’est, ses, ces was er dan ook niet te bespeuren.
Ook de opgave ‘dessin’ is een beetje raar. De kinderen moesten iets tekenen dat ze al kunnen tekenen van de eerste klas. Kwestie van op het niveau van de leerlingen te werken…
De testweek (die een week zou duren) nam uiteindelijk 3 dagen in beslag (punten verwerken tijdens de les inbegrepen).
Vrijdag vielen we van de ene verbazing in de andere. Het begon ’s ochtends met de leerkrachten die precies niet veel zin hadden om les te geven. Doordat we in het weekend de borden zouden herschilderen, besloten de leerkrachten dat de leerlingen alvast konden beginnen met de borden af te schuren. De speelplaats liep vol vuile kinderen, afschuren met water is namelijk geen goed idee, zeker niet als de verf gemengd was met benzine.
Terwijl de leerkrachten een gezellig koffiekletsje hielden, zorgden wij ervoor dat de 400 leerlingen enkel de borden afschuurden en niet de tafel, zichzelf of andere slachtoffers.
Een grotere verbazing kwam er in de namiddag. We kwamen toe op een nog rustige school. De leerlingen van Phoebe moesten niet komen, haar mentor had buikpijn. Andere mentoren waren er ook niet te bespeuren. De leerlingen van Heleen waren wel voorbereid op de afwezigheid en moesten de namiddag vullen met ‘leren’.
De enige mentor die er wel was, vertrok om post rond te brengen.
Heleen vond leren maar een beetje saai, dus hield een educatieve quiz. Ondertussen hield Phoebe de andere leerlingen buiten een beetje bezig.
Om 16u30 stuurden we de leerlingen naar huis.
Zaterdag werd gedoopt tot ‘verfdag’.
Met het geld dat ingezameld is, hebben we namelijk besloten om de borden een nieuw laagje te geven. In de meeste was dit echt wel een noodzaak!
Met de hulp van Frederik, Isidore en Brice verliep het werk heel vlot. We legden twee prachtige zwarte laagjes en zijn heel tevreden met het resultaat. Ook de leerlingen die ‘toevallig’ eens kwamen piepen waren ook heel tevreden. Ook directeur is ons heel erg dankbaar.
Verder werden afgelopen donderdag de waterput gemetst, alle kapotte banken gelast, vijzen opnieuw ingedraaid… Er is hier al mooi werk geleverd.
Zaterdag werd gedoopt tot ‘verfdag’.
Met het geld dat ingezameld is, hebben we namelijk besloten om de borden een nieuw laagje te geven. In de meeste was dit echt wel een noodzaak!
Met de hulp van Frederik, Isidore en Brice verliep het werk heel vlot. We legden twee prachtige zwarte laagjes en zijn heel tevreden met het resultaat. Ook de leerlingen die ‘toevallig’ eens kwamen piepen waren ook heel tevreden. Ook directeur is ons heel erg dankbaar.
Verder werden afgelopen donderdag de waterput gemetst, alle kapotte banken gelast, vijzen opnieuw ingedraaid… Er is hier al mooi werk geleverd.
Afgelopen week stonden we samen in CP2. Samen was echt een noodzaak, want de klas bestaat uit 95 leerlingen! Dinsdag besloten we goed te observeren hoe de leerkracht zijn klas aanpakt. En waaaw, wat hebben we respect voor die man. We weten ook wel dat hij ze normaalgezien slaat, maar dat niet doet omdat wij er bij zijn, wat we dan ook wel weten te appreciëren. Woensdag waren we van plan een liedje aan te leren, maar door de omstandigheden was er daar geen tijd meer voor. Phoebe heeft buiten gelezen met de helft van de klas.
Donderdag hadden we een rustige vrije dag, er stond 'Prison Break’ (uiteraard in het Frans). We genoten ook nog van heerlijke zelfgemaakte chocoladepudding.
Woensdag kregen we het boek ‘lecture’ mee om er vrijdag een les uit te geven. We wisten dus water ons te wachten stond, of toch niet helemaal… De leerkracht besloot om de klas te verlaten zonder iets te zeggen en niet meer terug te komen tot 20 minuten voordat het tijd was om naar huis te gaan.
Goede leerkracht of niet, met de waarden die wij meekregen als leerkracht konden we geen 95 leerlingen in de hand houden.
Donderdag hadden we een rustige vrije dag, er stond 'Prison Break’ (uiteraard in het Frans). We genoten ook nog van heerlijke zelfgemaakte chocoladepudding.
Woensdag kregen we het boek ‘lecture’ mee om er vrijdag een les uit te geven. We wisten dus water ons te wachten stond, of toch niet helemaal… De leerkracht besloot om de klas te verlaten zonder iets te zeggen en niet meer terug te komen tot 20 minuten voordat het tijd was om naar huis te gaan.
Goede leerkracht of niet, met de waarden die wij meekregen als leerkracht konden we geen 95 leerlingen in de hand houden.
Wist je dat:
- De leerkracht van Phoebe geen gemiddelde kan berekenen met de rekenmachine.
- Iedereen stomverbaasd was toen we zeiden dat we zelf de borden gingen schilderen.
-Alle films hier gedubbed worden, wat zeker niet leuk is !
- Dat een tofi (snoep gemaakt van melk) super lekker is.
-we sinds een paar dagen iedere dag een ferme regenbui over ons krijgen.
- Coufre feu niet leuk is!
- De leerkracht van Phoebe geen gemiddelde kan berekenen met de rekenmachine.
- Iedereen stomverbaasd was toen we zeiden dat we zelf de borden gingen schilderen.
-Alle films hier gedubbed worden, wat zeker niet leuk is !
- Dat een tofi (snoep gemaakt van melk) super lekker is.
-we sinds een paar dagen iedere dag een ferme regenbui over ons krijgen.
- Coufre feu niet leuk is!
Sterke verhalen allemaal die je bijna, nog één weekje, live nog eens mag overdoen!!!
BeantwoordenVerwijderenTot gauw!