Jaja, een maand… Toen we ooit lazen op de blogs van andere noord-zuidstudenten dat ze er al een maand waren, leek dat zo lang en nog zo veraf, maar nu is het voor ons ook zover.
Deze week was in schooltermen een hoogvlieger (als je toch vergelijkt met de week ervoor). Nu, eigenlijk wil dit zeggen dat we in de twee dagen die we op school waren, veel hebben kunnen doen.
Jaja, jullie lezen het goed, onze week bestond (helaas) opnieuw maar uit twee dagen. De maandag en woensdag waren we op school, dinsdag was Internationale vrouwendag (alle werknemers krijgen vrijaf). En dan is vanaf donderdag de staking opnieuw begonnen, opnieuw voor een onbekende tijd (wij hopen niet te lang).
Deze week was in schooltermen een hoogvlieger (als je toch vergelijkt met de week ervoor). Nu, eigenlijk wil dit zeggen dat we in de twee dagen die we op school waren, veel hebben kunnen doen.
Jaja, jullie lezen het goed, onze week bestond (helaas) opnieuw maar uit twee dagen. De maandag en woensdag waren we op school, dinsdag was Internationale vrouwendag (alle werknemers krijgen vrijaf). En dan is vanaf donderdag de staking opnieuw begonnen, opnieuw voor een onbekende tijd (wij hopen niet te lang).
Wat deden we in de twee dagen:
Maandag dachten we dat we eindelijk onze wiskundeles zouden kunnen geven, maar door de staking hadden de leerlingen nood aan een herhalingsdag. Het beloofde dus een saai dagje te worden, tot onze leerkracht ons in de speeltijd meedeelde dat ze ging gaan winkelen en waarschijnlijk pas veel later zou terug zijn. We moesten dan maar wat rekenen en lezen met de leerlingen. En zo gebeurde het ook.
Maar wij zouden wij niet zijn als we niet een beetje zouden proberen om de lessen wat op onze eigen manier in te vullen (lees: wat speelser!).
Bv. Normaalgezien lezen de leerlingen een tekst vooraan aan het bord, een voor een. Dit is heel saai (leerlingen vallen echt in slaap) en totaal niet motiverend. Wij probeerden dus om de leerlingen in groepjes te laten lezen. Dit lukte echter niet omdat de leerlingen enerzijds veel te slecht Frans verstaan en anderzijds deze manier van werken echt niet gewoon zijn. We hebben meermaals vechtende kinderen uit elkaar moeten halen.
We moesten in de namiddag ook nog een tekenlesje geven. Gelukkig kunnen we wat improviseren!
Maandag dachten we dat we eindelijk onze wiskundeles zouden kunnen geven, maar door de staking hadden de leerlingen nood aan een herhalingsdag. Het beloofde dus een saai dagje te worden, tot onze leerkracht ons in de speeltijd meedeelde dat ze ging gaan winkelen en waarschijnlijk pas veel later zou terug zijn. We moesten dan maar wat rekenen en lezen met de leerlingen. En zo gebeurde het ook.
Maar wij zouden wij niet zijn als we niet een beetje zouden proberen om de lessen wat op onze eigen manier in te vullen (lees: wat speelser!).
Bv. Normaalgezien lezen de leerlingen een tekst vooraan aan het bord, een voor een. Dit is heel saai (leerlingen vallen echt in slaap) en totaal niet motiverend. Wij probeerden dus om de leerlingen in groepjes te laten lezen. Dit lukte echter niet omdat de leerlingen enerzijds veel te slecht Frans verstaan en anderzijds deze manier van werken echt niet gewoon zijn. We hebben meermaals vechtende kinderen uit elkaar moeten halen.
We moesten in de namiddag ook nog een tekenlesje geven. Gelukkig kunnen we wat improviseren!
Woensdag was het eindelijk zo ver. We konden onze wiskundeles geven!
De leerlingen waren nog nooit zo enthousiast en aandachtig. Dit kwam omdat we de les heel wat speelser maakten door gebruik van handpoppen en interactie.
Het is duidelijk dat kinderen overal ter wereld nood hebben aan speelse lessen om beter te leren.
Het was een heel geslaagde les, vond ook onze leerkracht.
De leerlingen waren nog nooit zo enthousiast en aandachtig. Dit kwam omdat we de les heel wat speelser maakten door gebruik van handpoppen en interactie.
Het is duidelijk dat kinderen overal ter wereld nood hebben aan speelse lessen om beter te leren.
Het was een heel geslaagde les, vond ook onze leerkracht.
Wist je dat:
- we ons te pletter zweten over heel ons lichaam, maar dat onze oksels droog blijven?
- het geen goed idee was om witte of bleke pyjama’s mee te doen?
- we post kunnen krijgen (hinthint)?
- we een dag langer blijven met dank aan Brussels Airlines?
- je hier als leerkracht gerust mag gaan winkelen tijdens de speeltijd en dan uren kan weg blijven?
- iedereen hier hetzelfde stofje draagt op wereldvrouwendag?
- we hier twee keer per dag warm eten (en dat dat eigenlijk veel te veel is)?
- ons drinkwater uit zakjes temperatuur heeft van 37°C (en dat we ze al ferm beu zijn)?
- de kinderen hier echt in slaap vallen in de klas (en dat wij ze zachtjes proberen wakker te maken voor de leerkracht dat doen)?
- onze ‘mentor’ twee leerkrachten uit een andere klas ging halen om ons bezig te zien met de handpoppen (ze waren wel wat teleurgesteld toen ze zagen dat het ‘maar’ een les was!)?
- onze leerkrachten mannen willen zoeken voor ons (want hier is het allemaal veel beter. Een vriendje hebben in België is geen goed excuus als je niet getrouwd bent)?
- het niet erg is om 40 minuten op de speelplaats te staan babbelen als de les eigenlijk al opnieuw begonnen is (40 minuten van de 2u)?
- men Heleen hier de rustigste van ons twee noemt?
- Heleen hier hete thee drinkt om af te koelen? (Bij Phoebe werkt dit niet goed, helaas)
- Phoebe hier een nacht buiten geslapen heeft uit pure wanhoop (warmte)?
- we een nieuwe traditie hebben (namelijk: om 12u, als het middagpauze is, kopen we een koude fles Fanta van anderhalve liter en drinken die uit in 5 minuten)?
- de leerlingen moeten tekenen op een half A6-blad (blaadje)?
- we ons te pletter zweten over heel ons lichaam, maar dat onze oksels droog blijven?
- het geen goed idee was om witte of bleke pyjama’s mee te doen?
- we post kunnen krijgen (hinthint)?
- we een dag langer blijven met dank aan Brussels Airlines?
- je hier als leerkracht gerust mag gaan winkelen tijdens de speeltijd en dan uren kan weg blijven?
- iedereen hier hetzelfde stofje draagt op wereldvrouwendag?
- we hier twee keer per dag warm eten (en dat dat eigenlijk veel te veel is)?
- ons drinkwater uit zakjes temperatuur heeft van 37°C (en dat we ze al ferm beu zijn)?
- de kinderen hier echt in slaap vallen in de klas (en dat wij ze zachtjes proberen wakker te maken voor de leerkracht dat doen)?
- onze ‘mentor’ twee leerkrachten uit een andere klas ging halen om ons bezig te zien met de handpoppen (ze waren wel wat teleurgesteld toen ze zagen dat het ‘maar’ een les was!)?
- onze leerkrachten mannen willen zoeken voor ons (want hier is het allemaal veel beter. Een vriendje hebben in België is geen goed excuus als je niet getrouwd bent)?
- het niet erg is om 40 minuten op de speelplaats te staan babbelen als de les eigenlijk al opnieuw begonnen is (40 minuten van de 2u)?
- men Heleen hier de rustigste van ons twee noemt?
- Heleen hier hete thee drinkt om af te koelen? (Bij Phoebe werkt dit niet goed, helaas)
- Phoebe hier een nacht buiten geslapen heeft uit pure wanhoop (warmte)?
- we een nieuwe traditie hebben (namelijk: om 12u, als het middagpauze is, kopen we een koude fles Fanta van anderhalve liter en drinken die uit in 5 minuten)?
- de leerlingen moeten tekenen op een half A6-blad (blaadje)?
Haha, Heleen de rustigste? Ze heeft last van de warmte denk ik ;) Ik kijk echt elke keer uit om jullie blog te lezen! Doe dat daar nog goed! Tot snel! x
BeantwoordenVerwijderenquote: < onze leerkrachten mannen willen zoeken voor ons (want hier is het allemaal veel beter. Een vriendje hebben in België is geen goed excuus als je niet getrouwd bent)? >
BeantwoordenVerwijderenOfwel heeft mijn Phoebtje dees geschreve, ofwel heeft Heleen iets op te bichten :D